H.Blake

Fingal hade visst också varit ute o shoppat lite till jul och han gav mig bla. Henry Blakes "Tala med hästar". Han tyckte väl att nu fick den knasiga människan minsann ta o ge sig och lära sig lite vett^^
Ja, egentligen var det kanske från Christina (ägaren) men ändå.

Boken har sträcklästs. Den är lätt att läsa, underhållande och samtidigt pumpas man med nyttigheter.
Boken handlar om hur hästar kommunicerar med varandra och hur de kommunicerar med oss människor. Han går igenom både tal- och kroppspråk samt hur dessa varierar och vävs in med varandra.

Jag har ofta känt att jag är lite oförmögen att lägga märke till detaljer och att ridning och hästar är som jag innan trodde att det var med matte. Antingen har man det eller så har man det inte har jag tänkt. Med matten insåg jag att jag fick slita och gråta blod men också att det släppte och att allt en dag klarnade och jag fann att jag inte längre fastnade. Nu vill jag tro att det är likadant med hästar. En del har gåvan, vi andra får göra det bästa vi kan för att nå så långt vi ngnsin kan.

Blake säger sig kunna styra hästar med tanken, hästar som han känner en speciell kontakt med. Delar av det hela med det sk. ESP kändes lite otrolig men visst tror jag att det är mer till kommunikationen mellan djur än vad ögat ser!

Han levererar mängder med fantastiska historier om hästar han har haft och en del om människor i historien.
Vad sägs t.ex om gången då han...

¤ ...tillbringade 14 h i en hage hos en häst som inte lät sig fångas. Efter den tiden var problemet löst

¤ ...blev så sugen på att vara med på jakt att han sadlade o tränsade en oinriden 3-åring och red med. Gjorde sedan om det med 4 till och red alltså jakt på 5 tidigare aldrig ridna hästar under samma dag. Både helt tokigt och  tanklöst samtidigt som det på ngt vis är genialiskt...

Har ni inte läst den? Läs den.




OVER AND OUT


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0