Lokal tävling på Gråbo ridklubb

Igår var vi då iväg till Gråbo. Vi fick ett klart godkänt väder, inte en droppe regn! Tur ska man ha ibland. Däremot var banan väldigt lerig och blöt, vilket hörs på filmerna *klafs* *klafs*.

Jag kan inte vara annat än nöjd med dagen som slutade med två av våra bästa lokala placeringar någonsin! Det var inte så många starter under dagen men en del fina hästar fick man se, dock blev man lite mörkrädd emellanåt. Jag beklagar mig inte ofta och har själv så mkt att lära att jag oftast inte kan med det men ibland undrar man. Det fanns en del som knappt kunde svänga sina hästar och fick stanna genom att rida in i staketet. Såg bla. en i 95 där ryttaren slängde fram handen och bonkade på i sidorna så fort hon kom till omhoppning, supersnäll häst hoppade hur som och självklart blir det då en grym tid även om det såg närapå farligt ut..



90 cm Bed A. Stilhoppning



Första klassen resulterade i en fjärdeplats av 15 startande! Var ärligt lite besviken då jag har sådana orimliga krav på mig men det gick över! Med tanke på att det var Z & jag så kan jag inte vara annat!

 De skrev inte så mkt men fick bla detta;
¤ Bra med blicken, skänkelläget stilla men tänk på att komma lite mer bakom sadelgjorden
¤ Använd mer lätt sits mellan hindren, bra balans och bra tramp i stigbygeln.


Det där med lätta sitsen väljer jag att inte ta åt mig av, Zigge är så kort och liten samt har huvudet såpass högt att det går så gott inte stå i lätt sits under ritt. Då får man hans huvud i knäet. Sedan kan man väl diskutera om det är en undanflykt för dålig balans men jag tror inte jag håller med om det när det kommer till just detta. Vad gäller skänkelläget så har domaren så rätt den kan ha, jag borde verkligen flytta tillbaka underskänkeln lite, det ser inte alltid så snyggt ut. Det sista var roligt att få då jag med mina korta hälsenor har svårt för att få ett bra tramp. De behöver tänjas ut!


95 cm. Bed A:0 + A:0/A



Superplus; kom ihåg banan!
StortPlus; Inga tveksamma språng

Ett plus är också förstås att vi även här hamnade på en fjärdeplats! 5 hundradelar från andraplatsen. Vi har inte varit i en omhoppning på länge men ökade på tempot lite fram till första men hade inte riktigt bestämt mig för att satsa lite extra. Ca ett galoppsprång efter landningen det första i omh. bestämde jag mig och vi kämpade lite. Annars kan att höja tempot innebära en Zigge som kutar på lite väl okontrollerat men det fungerade bra, vi är inte världens snabbaste men tycker om snävare svängar^^ Hade jag dock bestämt mig redan från början och kortat av första svängen en ganska bra bit till så hade vi iaf kommit tvåa. Men nu blev vi dubbelnolla och det är våran första på lokal nivå på ungefär 1 1/2 år!

 




Avslutningsvis. Det enda jag kan gräma mig över den här helgen är just att det här verkligen är på lägsta nivå. Ändå får vi kämpa så för att lyckas bra. För oss blir inte 95-1m lågt. Det är liksom den höjden Zigge fixar på tävling såhär, säkert att han skulle kunna gå 110 en riktigt bra dag men det skulle kännas höögt då det är att pressa på gränserna. Eller är det jag som tycker att det blir högt? Eller är det faktiskt så att Zigges begränsade kapacitet gör att det känns så? Men hur ska jag veta när det här är allt jag har...

Bort med tankarna och in med....Att vi nyss gjorde vår bästa tävling hittills! Jag & min gamle gosse som inte vill kännas vid sin ålder eller bryr sig om vilken nivå han är på utan fortfarande lyser upp när han får lov att hoppa & är lycklig för det! Stolt över den lille som orkade två lite tunga rundor idag utan att tappa gnistan och knappt bli svett.


Dessutom ett jättetack till Julia och hennes familj som lånade ut sin transport till oss. Det var verkligen guld värt!

OVER AND OUT


Kommentarer
Postat av: Julia

så jäkla glad för din skull anna! :D superkul att ni lyckades nolla o få placering :)

2010-06-14 @ 15:56:39
URL: http://ryttarliv.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0