Wessel

Jaop, imorse for mor & jag in till stan och bort till Hedegården. Där har Idah sin "lille" Wessel som hon söker lite hjälp med några gånger i veckan då hon inte riktigt hinner och han var visst en liten buse. En 7-årig valack, import Holland, som mest blivit dressyrriden och är inte hoppad så många gånger.



I början kändes det lite sådär. Stor häst, lite stel, hade inte ridits riktigt på länge (bla. pga en sträckning och tidsbrist) och gick liksom på i sin lilla värld och gjorde gärna lite som han själv ville. Lägg då på sadeln som var urläskig, jag har nog aldrig suttit i en ren hoppsadel och alla sadlar passar inte riktigt alla människor även om de är fina, men man lär sig väl! Då blev det för mkt virrig hand och för lite ben, och ett väldans gung på överlivet första galopperna "galoppera hästen galoppera, ett o två!"  ><

Jag kände ändå emellanåt att det fanns något där så lade tillslut upp stigbyglarna, satte mig ner och drev på. Han mjuknade upp mkt mer och fick lite mer sprut i de små benen och blev ganska gó. Testade i slutet att försöka flytta honom lite sidledes åt, han var inte riktigt med på det och när det tog emot började han smågaloppera på stället och ville Inte. Började backa och tjura lite grann, sänkte då kraven och flyttade lite i skritt och travade sedan av lite grann.

Nu är jag supersugen på att lägga upp ett riktigt "igångsättningsprogram" åt honom och jobba upp främst hans kondition och ork. Mkt stärkande arbete och korta men intensiva pass med vilopauser...blabla hah åker och kidnappar honom så jag kan experimentera lite mohaha! För det kändes verkligen att han började sätta sig emot när det tog emot. Med kortare mer fokuserade pass och varierad träning så kanske det släpper lite och han kan tycka att det är roligt att jobba!

Det var något som passade Fingal men började då han bråka under de passen så jävlar, då hade han ingen ursäkt för att inte göra det jag bad om^^


Vi får se hur det här fungerar framöver, det blir förhoppningsvis en lite rolig sysselsättning nu under sommaren! (tills mina drömmars häst dimper ner på tröskeln här)

OVER AND OUT


Kommentarer
Postat av: Karin

Vad kul :-) Ser ut att kunna bli en riktigt fin dressyrhäst det där ;-)

2010-06-10 @ 16:59:43
Postat av: Julia

stooor häst!! men han ser ut att kunna bli riktigt trevlig :D kul att ha litegrann o fixa med ^^

2010-06-10 @ 17:06:11
URL: http://ryttarliv.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0