Allmänlydnad #2



Andra kurstillfället idag som sagt.

Vi fick träna inkallningar, sitt kvar & ligg kvar. Samt lite positionsarbete. Miko skötte sig fint även om det fanns mkt gott att lukta på emellanåt^^

Men han blir rätt bitsk mot andra hanhundar när de kommer nära, iaf de stora som schäfern o rottisen. Han morrade och skällde rejält och råkade ta ett smakligt bett av mitt finger, inte med mening alls utan jag var i "korselden". Beteendet upprepades när vi slutat o hunden gick förbi nära inpå igen. Det känns förstås inte särskilt kul men jag är nyfiken på Varför. För min del känns det som att det grundar sig i osäkerhet, anfall är bästa försvar? Men jag vet inte och behöver nog prata med någon som kan & ser sånt som inte jag gör.

Nu i veckan ska det fokuseras mkt på Kontakten & positionsarbete. Sedan förstås en massa annat bus som vi måste hålla vid liv & utveckla!

OVER AND OUT


Kommentarer
Postat av: evelina

då Joppe gär precis samma sak. men bara åt vissa. oftast större hundar eller om de kommer i flock har jag frågat en tjej som har haft hunduppfödning hela sitt liv. så fick jag svaret: Han tror att han äger dig och måste därför beskydda dig mot främmande hot. men även är de ju i "trots åldern" och vill visa att de är bäst o starkast och är det då en annan hund med samma "uppfatting" eller som är starkare i psyket så blir det sånna här utanfall.

Men hon sa så att det enda är att säga till på skarpen NEJ eller strunta i om han morrar. oftast går det över när det har "mognat".

så kanske är det samma sak med miko..

Jag såg när han gjorde så i slutet av kursen o precis så gör Joppe med.. Men träffar du någon som är bra med hundar.. så skriv gärna det.. kan va kul o veta.. kanske är de man själv som gör fel

2010-03-09 @ 16:31:52
Postat av: Cecilia

Jag skulle nog säga att det är ganska bundet till rasen. Jag har också en kooiker och har träffat en hel del av rasen och speciellt hanar kan ha lite svårare när hundar går förbi nära. Det är som att dom har en "integritetszon" och om någon entrar den så är det bättre att försöka skrämma bort den. Speciellt i koppel upplever jag att dom känner sej extra trängda.



Jag har tränat min kooikerhane, som också gjorde (och fortfarande kan göra) utfall när större hundar kom nära, genom att träna kontakt, kontakt och åter kontakt. Sen har jag successivt låtit folk gå närmare och närmare oss och nu kan en person gå serpentiner runt oss utan att han gör så stor affär av det.



Det du måste jobba på är att Miko ska lära sig att det inte händer något otäckt när den andra hunden går förbi.

Detta gör du bäst genom att stegvis träna på det! Om han gör så på kursen tycker jag att du ska be folket i din grupp att hålla bättre avstånd för att du ska få en ärlig chans att jobba på kontakten innan han blockerar sej. Det är också lättare om du befäster kommandot "sitt" tills det verkligen sitter i alla situationer (även när det går förbi en större hund ganska nära).



Hoppas det löser sig! Det viktigaste är att du inte ger upp och drar dej undan från sammanhang där du tror att han kommer att bete sej så. Åk till klubben och gå runt bland andra hundar och träna på att bibehålla kontakten hela tiden.



Med vänlig hälsning

en kooikervän :D

2010-03-10 @ 18:14:06
URL: http://cecilia-goliat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0